W miniony weekend Młodzież z całej naszej archidiecezji spotkała się w Krakowie, aby wspólnie obchodzić Światowy Dzień Młodzieży. Tegoroczny temat SMAKu to: ,,Marzę o Kościele, który…”

Spotkanie rozpoczęło się w piątek i jest już tradycją, że na SMAKu (wcześniej Forum Młodych) gości nas VIII LO w Krakowie. Tradycją jest też, że pierwsza wspólna Eucharystia odbywa się w kościele pw. św. Mikołaja. W czasie tej Mszy towarzyszył nam nasz biskup Robert Chrząszcz. W czasie kazania Duszpasterz Młodzieży w nawiązaniu do hasła i nazwy spotkania określił 4 kroki, na których mieliśmy się skupić w ten weekend myśląc o ,,remoncie” Kościoła. Pierwsze S – to sprzątanie/spowiedź – ważne jest, aby był to pierwszy krok, podstawa i początek. Kolejnym ma być M – meblowanie, w czasie niego musimy zaprosić Chrystusa do naszych planów, nie ma bowiem szans, aby mówić o tworzeniu Kościoła bez Niego. Następne zadanie to A – aranżacja. Oprócz tego, że Chrystus musi być obecny musi być też najważniejszy – nic nie może nam go zasłaniać. Nasz ,,nowy” Kościół w sensie zmieniony według naszych marzeń  musi też być funkcjonalny. Dlatego ostatnim punktem jest K – korzystanie. Musimy nasz Kościół tworzyć, nie tylko go odwiedzać. Po powrocie z Eucharystii był czas na integrację oraz zapoznananie się w mniejszych grupach, w których mieliśmy  pracować kolejnego dnia. Inaczej niż w ubiegłym roku Droga Krzyżowa miała miejsce w szkole i była inscenizowana, w formie teatru cieni, przygotowana przez Oaza Kalinowe. Był to nasz ostatni punkt tego dnia i zakończył się on kompletą. Poprowadził ją ks. Krzysztof Rusnak – związany z KSM, który kierując do nas słowo, wspomniał o swoim Kościele marzeń. Widzi on w Nim miejsce dla nas, dla naszego zaangażowania. Wspomniał o tym jednocześnie dziękując nam za naszą obecność i zapewniając nas, że stać nas na wiele.

W sobotę dzień rozpoczęliśmy od jutrzni i słowa ks. Ryszarda Gacka (moderatora Ruchu Światło- Życie). Podzielił się on z nami swoim świadectwem i podkreślił istotność nawrócenia. Po śniadaniu rozpoczął się panel ,,Marzę o Kościele”, który poprowadziła influencerka Paula Jakubik. Goście podzieli się swoim miejscem i doświadczeniami w Kościele, swoją misją i dziełami,  które tworzą oraz opowiedzieli o swoich marzeniach związanych z Kościołem. Gośćmi byli ks. Tomasz Maniura, organizator Festiwalu Życia w Kokotku, spotkania, na którym na początku lipca gromadzą się setki młodych z całej Polski, aby świętować, celebrować i podziękować za najważniejszy dar – życie.  Jego marzenie to Kościół bez konkurowania, z którego młodzi mogą odejść. Gościem była też s. Teresa Pawlak, albertynka zaangażowana w pomóc ubogim, organizująca i odpowadajaca za wolontariat w czasie ostatnio odbywającego się w Krakowie kolejnego Dnia Ubogich. W namiocie na Małym Rynku w czasie tych dni uczestniczyła i była świadkiem metamorfoz ubogich, ale także i życzliwości zwykłych ludzi. Uważa, że ważne, aby Kościół chciał się spotykać, aby był obecny i otwarty na siebie, czy to bogatego czy biednego. Ostatnim z gości była pani Katarzyna Jawor, misjonarka świecka, która swoje serce pozostawiła na misjach w Peru. Organizuje ona akcje internetowe pomagające potrzebującym z odległych krańców świata. Opowiedziała o swoim doświadczeniu z misji, jak ważna jest modlitwa Kościoła, innych wierzących za np. misjonarzy, której moc ona sama czuła w czasie odwiedzania slumsów. Pragnie ona by Kościół był otwarty na różne inicjatywy świeckich. Na koniec młodzież z Grupy Apostolskiej z Sidziny zaprezentowała książkę, którą wraz z GA z Lipnicy i Kiczor stworzyła w czasie swoich spotkań, a która odpowiada na wiele pytań i wątpliwości dotyczących duchowości,  które młodzież ma.  Następnie udaliśmy się,  aby podzielić się w małych grupach naszymi marzeniami o Kościele. Chcemy Kościoła żywego, tworzącego prawdziwą wspólnotę, na poziomie parafii i nie tylko, naprawdę zjednoczonego, którego obraz jest adekwatny do naszych odczuć. W ciągu dnia był też czas na luźne rozmowy przy kawie i drożdżówce, dzielenie się i czerpanie od innych. Kolejny punkt to świadectwo po ŚDM w Lizbonie ks. Marcina Napory,  na które wybrał się wraz z grupą rowerem. Było to jednocześnie zaproszenie na wyjazd rowerowy do Rzymu w podziękowaniu za tegoroczne ŚDM. Zapraszając na powołaniowe dni skupienia swoim świadectwem odkrywania powołania podzielił się także kleryk Wyższego Seminarium Duchownego w Krakowie. Po przerwie obiadowej wysłuchaliśmy konferencji ceremoniarza Archidiecezji Krakowskiej, ks. Ryszarda Kilanowicza na temat  “O jakim Kościele marzy Jezus?”. Wyjaśnił on nam czego nie może zabraknąć, abyśmy mogli mówić o Kościele. Musi się On charakteryzować ofiarą, na wzór ofiary Chrystus, jest to cecha które określa Kościół  i tylko w takim kontekście możemy jakkolwiek mówić o Kościele. Znowu przyszedł czas na pracę w małych grupach, rozważając fragment o Dobrym Pasterzu, zastanawialiśmy się nad Kościołem wymarzonym przez Chrystusa. Dzieląc się przemyśleniami doszliśmy do wniosków, że ważne jest, żeby Kościół znał głos swojego Pasterza i jeszcze ważniejsze, żebyśmy pamiętali, że wszyscy, naprawdę wszyscy tworzymy jeden Kościół. Po tym spotkaniu był czas na świadectwa, chętni z nas dzieli się swoimi przemyśleniami i przeżyciami z tego czasu. Najważniejsza z nich to chyba myśl, że chrześcijaństwo nie jest łatwe, ale wspaniałe w nim jest to,  że tak różne wspólnoty, z różnymi charyzmatami razem tworzą jeden piękny Kościół.   Po kolacji udaliśmy się na najważniejszy punkt tego dnia, czyli Eucharystię w Kolegiacie św. Anny.  W jej czasie towarzyszył nam jak dzień wcześniej bp Robert, który skierował do nas słowo, kolejny raz podkreślając,  jak ważny jest Chrystus i jak ważne żeby był naszym królem. Po Mszy udaliśmy się do szkoły,  gdzie odbył się wieczór uwielbienia. Przed nim ks. Michał Tucznio (z Diakoni Modlitwy Ruchu Światło-Życie) wyjaśnił nam w skrócie  na czym polega, jak wygląda i jakie są zagrożenia związane z modlitwą wstawienniczą. Bowiem w czasie uwielbienia, mogliśmy doświadczyć właśnie modlitwy wstawienniczej innych wiernych Kościoła za nas, mieliśmy także okazje pojednać się z Jezusem w sakramencie spowiedzi czy po prostu porozmawiać z księżmi,  którzy w tym czas byli tam dla nas. Dzień zakończyliśmy kompletą, ale Jezus przez całą noc czekał na Nas w Najświętszym Sakramencie, mogliśmy w dowolnym momencie podejść adorować Go w ciszy.

Rano w czasie jutrzni słowa skierował do nas ksiądz Marcin Rozmus (moderator Ruchu Apostolstwa Młodzieży). Mówił on do nas o swoim wymarzonym Kościele, wypełnionym światłem Chrystus oraz o nadziei wypływającej z wiary. Po śniadaniu z radością i śpiewem na ustach udaliśmy się na Wawel, gdzie pod przewodnictwem arcybiskupa Marka Jędraszewskiego uczestniczyliśmy we Mszy Świętej. W jej czasie do stowarzyszenia włączeni zostali nowi członkowie KSM. Potem udaliśmy się do seminarium na poczęstunek i świadectwo znanego rapera –  Edzia. W tym miejscu odbyły się także Targi Wspólnot, na których mogliśmy poznać różnorodne wspólnoty. Ostatnim punktem było spotkanie autorskie z ks. Michelem Remery, autorem projektu “Tweeting with God” i książki “Bóg mieszka obok”. Sam gość niewiele opowiadał o książce, ale podzielił się swoim świadectwem odkrywania powołania,  projektami które zapoczątkował i tworzy, a także skąd pomysł na nią i jak powstała książka, co się w niej znajduje oraz bardzo chętnie udzielił odpowiedzi na nasze pytania. Był to ostatni punkt całego SMAKu.

Zmęczeni, ale umocnieni świadectwami, pełni nowych myśli,  szczęśliwi z spotkania udaliśmy się do swoich domów. Jesteśmy  pewni, że ten piękny czas wyda w odpowiednim momencie obfite owoce.

tekst: mod. Anna Budz
foto: mod. Agnieszka Łyczak-Dumanowska, an. Amelia Cyganik

Failed to get data. Error:
Quota exceeded for quota metric 'All requests' and limit 'All requests per day' of service 'photoslibrary.googleapis.com' for consumer 'project_number:201042280819'.